Mindaugas Stasionis. Kaip atrakinti smulkiojo verslo potencialą? 3 patarimai augančių įmonių vadovams


Iššūkiai – tiek jauno, tiek ir augančio verslo kasdienybė: reikia rūpintis žaliavų užsakymais, gamybos procesais, nuolatiniu prekių tobulinimu, jų pardavimu ir daugybe kitų dalykų. Norint sėkmingai finansuoti visus šiuos procesus, reikia ne tik sėkmingai susitarti dėl produkcijos pardavimo, bet ir laiku gauti apmokėjimus. Kitu atveju gali kilti rimtų rizikų – įmonė augs, tačiau einamojoje sąskaitoje lėšų tolesnei plėtrai užtikrinti nebus. Siekiantiems suvaldyti rizikas, užsitikrinti stabilų apyvartinį kapitalą ir atrakinti įmonės potencialą, svarbūs trys patarimai.

1 patarimas. Atidžiai sustyguokite procesus

Kalbant apie apyvartinių lėšų valdymą, pirmiausia svarbu numatyti gamybos apimtis ir pardavimus. Čia svarbu žinoti, kiek lėšų reikės skirti žaliavoms įsigyti, kiek lėšų bus įšaldyta gamybos procesuose, kiek produkcijos atsargų reikės turėti sandėlyje, kokie apmokėjimo atidėjimai bus suteikiami prekes įsigyjantiems klientams. 

Būtent apmokėjimo atidėjimai yra viena iš priežasčių, kodėl įmonei augant, didinant pardavimų apimtis ir išrašant vis daugiau sąskaitų, ne visos jos iš karto virsta pajamomis. Tiesa, priežasčių gali būti ir daugiau: rimti vėlavimai, staiga nemokiais tapę klientai ar tiesiog smulkūs nesusipratimai. Pavyzdžiui, neteisingai išrašyta sąskaita, pasimetę dokumentai tarp užsakovo sandėlio ir buhalterijos, nedideli neatitikimai prekių pateikime. Tokie nesklandumai neužkerta kelio tolesniam įmonių bendradarbiavimui, tačiau jiems išsiaiškinti prireikia laiko.

Visa tai tik dar kartą įrodo, kad mokėjimų valdymas bei vėlavimų prevencija taip pat yra gyvybiškai svarbi verslo įmonių veiklos dalis. Ją patikėjus specialiai suformuotai komandai, šie procesai gali vykti greičiau ir sklandžiau. Jais rūpintis gali tiek įmonės darbuotojai, tiek ir išoriniai partneriai – tereikia įvertinti, ar mokėjimų gavimą sekantys specialistai išmano efektyvios komunikacijos principus ir žino, kaip pasiekti reikiamus kolegas klientų įmonėse. Būtent taip – planuodamos ir atskirdamos pardavimų bei mokėjimų surinkimo procesus – kompanijos gali lengviau susikoncentruoti į plėtrą.

2 patarimas. Pažinkite savo klientus

Verslo įmonei augant, dažnai plečiasi ir jos veiklos geografija – kontraktai pasirašomi ne tik su vietos įmonėmis, bet ir su veikiančiomis kitose Europos ar pasaulio šalyse. Todėl, prieš patvirtinant sutartį, pravartu atlikti keletą paprastų žingsnių ir įsitikinti, kad kliento finansinė padėtis stabili ir jis galės laiku atsiskaityti už įsigytas prekes.

Vienas iš būdų tai padaryti – susisiekti su konkrečioje rinkoje veikiančiais kredito vertinimo biurais ir taip pasitikrinti informaciją apie potencialų klientą. Taip pat – išnagrinėti šių biurų ruošiamas apžvalgas apie verslo įmonių padėtį skirtingose šalyse, atkreipti dėmesį į vidutinius atsiskaitymo ir vėlavimo terminus. Juos palyginus su potencialaus kliento duodamais įsipareigojimais, galima geriau įvertinti situaciją ir nuspręsti, kokio dydžio kontraktą verta pasirašyti su konkrečia įmone.

Tiesa, svarbu atkreipti dėmesį, kad skirtingų įmonių taikoma praktika gali skirtis. Vienos įmonės mokėjimų pavedimus gali atlikti tik kartą per mėnesį, o kitos jais pasirūpinti iš karto. Taip pat gali skirtis ir išrašomo dokumento formatas, todėl geriausia su klientu iš karto susitarti, kur ir kaip bus įrašyta apmokėjimo data, prekių kiekis, reikalingo žmogaus patvirtinimas. Taip suderinus savo ir kliento įmonės įpročius, nesusipratimų ir vėlavimų galima sumažinti iki minimumo.

3 patarimas. Užsitikrinkite apyvartinį kapitalą

Žinoma, laiku gaunami mokėjimai už pagamintas prekes yra stabilaus lėšų srauto į einamąją įmonės sąskaitą garantas. Tačiau apyvartinio kapitalo balansas yra susijęs ne tik su derybomis dėl verslo įmonei palankiausių apmokėjimo sąlygų, bet ir su pragmatišku skaičiavimu, kokiu būdu apyvartinį kapitalą finansuoti geriausia.

Vienas iš būdų papildomai finansuoti savo plėtrą – mokėjimų atidėjimai. Kaip kompanija, norėdama greičiau užbaigti derybas, gali atidėjimus pasiūlyti savo klientams, taip šios paslaugos ji gali tikėtis ir iš savo tiekėjų. Tiesa, tokiu atveju svarbu rasti balansą tarp suteiktų ir gautų atidėjimų bei tiksliai planuoti, kada mokėjimai pasieks jus, o kada reikės atsiskaityti patiems.

Tarp kitų galimų variantų – ir banko paskola, ir faktoringo paslaugos. Pastarosios reiškia reikalavimo teisės į sąskaitas su atidėtais mokėjimais perleidimą faktoringo bendrovei. Taip verslas gali gauti iki 90 proc. sąskaitose įšaldytų lėšų be papildomo įmonės turto įkeitimo dar iki atsiskaitymo termino. Taip išlaisvintas apyvartinis kapitalas gali būti naudojamas tiek pardavimams, tiek ir akcininkų grąžai auginti.

Komentaro autorius – Mindaugas Stasionis, „Vilnius factoring company“ direktoriaus pavaduotojas